laptop i pieczątka firmowa
Biznes

Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

Kiedy myślimy o prowadzeniu własnego biznesu, zniechęcać mogą nas związane wszelkie formalności z tym związane. Szczególnie czasochłonne wydawać nam się może samo zakładanie jednoosobowej działalności gospodarczej. Zanim jednak uznamy swój pomysł za niemożliwy do realizacji, warto zapoznać się ze wszystkimi procedurami i przekonać się, że wcale nie jest to takie trudne.

Prowadzenie przedsiębiorstwa to dla wielu osób nie lada sztuka, w której trzeba wykazać się niejedną umiejętnością. Jak rozumieć pojęcie „jednoosobowa działalność gospodarcza”?
O działalności gospodarczej mówimy wtedy, gdy prowadzona działalność spełnia następujące cechy:

  • jest nastawiona na zysk,
  • ma charakter zorganizowany,
  • wykonywana jest w sposób ciągły,
  • wykonywana jest we własnym imieniu.

Od czego zacząć zakładanie działalności gospodarczej?

Bez znaczenia czym się zajmujemy, kiedy prowadzona przez nas działalność spełnia wszystkie wymienione wyżej cechy, musimy ją zalegalizować. Musimy wtedy wypełnić formularz CEIDG-1 i złożyć wniosek osobiście w urzędzie miasta lub gminy, przesłać go listem poleconym, złożyć elektronicznie z użyciem bezpiecznego podpisu kwalifikowanego lub bez użycia bezpiecznego podpisu kwalifikowanego przez e-PUAP. Wybór metody złożenia wniosku zależy już od przedsiębiorcy i tego w jaki sposób chce uformować swoje przedsiębiorstwo pod względem prawnym i księgowym.

Kolejny krok w zakładaniu działalności gospodarczej, czyli zdobycie NIP i REGON

Kolejnymi ważnymi formalnościami po złożeniu wniosku CEIDG-1 są zdobycie numeru REGON oraz Numeru Identyfikacji Podatkowej dla swojego przedsiębiorstwa. Numery te muszą się znaleźć na wszystkich pieczęciach firmowych. NIP potrzebny jest przedsiębiorcy do celów podatkowych, natomiast REGON w kontaktach z US czy ZUS. REGON jest również konieczny podczas zawierania umów czy przy okazji rozliczeń.

Składki ZUS a jednoosobowa działalność gospodarcza

Wniosek CEIDG-1 jest jednocześnie wnioskiem o rejestrację przedsiębiorcy jako płatnika składek ZUS. Od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, przedsiębiorca ma 7 dni na zgłoszenie siebie do ubezpieczeń. W tym celu musi złożyć wniosek ZUS ZUA lub ZUS ZZA w zależności od tego, czy składa wniosek o ubezpieczenie społeczne i zdrowotne czy może o składkę zdrowotną. Termin opłacenia składek uzależniony jest od tego, czy przedsiębiorca zatrudnia pracowników. Jeśli opłaca on składki jedynie za siebie, musi opłacić je do 10 dnia każdego miesiąca. W przypadku, gdy zatrudnia pracowników, termin przesuwa się do 15 dnia miesiąca.

Pieczęć firmy a jednoosobowa działalność gospodarcza

Pieczątka firmowa przydatna jest przy wystawianiu różnych dokumentów, podpisywaniu wniosków, umów, deklaracji i zeznań podatkowych. Zgodnie z prawem nie ma obowiązku posiadania pieczęci firmowej, więc to przedsiębiorca musi sam zdecydować, czy jej potrzebuje. Należy się jednak liczyć z tym, że mimo braku obowiązku posiadania pieczątki, część urzędników mimo to może jej od nas wymagać, więc lepiej się na to przygotować. Pieczątka powinna zawierać logo firmy, pełną nazwę firmy, adres siedziby, Numer Identyfikacji Podatkowej oraz dane kontaktowe takie jak: telefon, faks oraz adres email.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.