Meneger, kobieta
Biznes Rozrywka Rozwój

Od zera do menegera – o tym, jak zostać menedżerem w firmie

Menadżer – niedoścignione stanowisko dla wielu, wygrana pozycja niewielu. Kierownicze stanowisko niesie ze sobą niemałe przywileje, ale i nie mniejsze obowiązki. Pretendent do menedżerskiego fotela musi być wyposażony w pewien zestaw interdyscyplinarnych cech oraz kompetencji, by jego droga do awansu nie skończył się na przedbiegach. Zatem jakie atrybuty powinien uosabiać profesjonalny menadżer firmy? W jaki sposób utorować sobie drogę do upragnionego awansu? Oto kilka zasad i instrukcji.

Prawda inna niż wszystkie

Chęć kierowania ludźmi, kontrola ambitnych projektów, nowa optyka postrzegania firmy i dokładanie własnej cegiełki do budowy jej konstrukcji rozwoju to bardzo interesujące perspektywy. Często tak pasjonujące, że chęć ich osiągnięcia skłania do naciągania rzeczywistości i drobnych kłamstewek.

Niestety w profesjonalnej pracy menedżera, nie ma miejsca na zatajanie prawdy albo koloryzowanie. Promowanie umiejętności, o których nie ma się zielonego pojęcia czy nadinterpretacja własnych predyspozycji, niemających realnego przełożenia na rzeczywistość, to „strzał we własne kolano”.

Faktyczne kwalifikacje, prędzej czy później, zostaną zweryfikowane lub wystawione na próbę. Nie warto balansować na krawędzi fałszu i oferować pustych obietnic dla otrzymania stanowiska.

Głowa na karku – samodoskonalenie przez doświadczenie

Oczywiście, od kandydatów na stanowisko menadżera firmy, nie wymaga się bycia alfą i omegą we wszystkich sferach życia. Niemniej jednak, rzetelna wiedza w zakresie specyfiki firmy – jej filozofii, strategii, działań czy przyszłości jest już obligatoryjna. Trudno zmienić indywidualne kompetencje osobowościowe, natomiast zdecydowanie można poprawić kwalifikacje zawodowe.

  • Umiejętność samodoskonalenia,
  • samorozwoju,
  • wyciągania konstruktywnych wniosków z niepowodzeń,
  • analiza działania,

to cechy, które menedżer nie może, ale musi posiadać. Kandydat, wykazujący się samodyscypliną w zakresie rozwoju osobistego, jest wyjątkowo wartościowym pracownikiem. Jak twierdzi Zig Ziglar, amerykański trener motywacji – „Sukces to maksymalne wykorzystanie możliwości jakie masz”. Praca menedżera jest sprawdzianem własnych umiejętności, a nie amatorstwem.

Moc empatii

Jedynie osoby o rozwiniętej inteligencji emocjonalnej są w stanie sprawdzić się jako profesjonalny menadżer firmy. Dbanie o pozytywną atmosferę w zespole, przekłada się nie tylko na dobre samopoczucie psychiczne, ale i na efektywność pracowników. Menadżer to osoba, która powinna wzbudzać zaufanie, rozumieć swoich współpracowników i ich potrzeby, pobudzać do działania oraz być aktywnie zaangażowana w pracę zespołu, ponieważ:

„Tylko kierownik aktywnie włączający się w pracę zespołu może osiągnąć sukces. Osoba stojąca z boku, pasywna, niezainteresowana sytuacją zespołu i projektu nie realizuje założonych celów w sposób optymalny.”1

Profesjonalny menadżer firmy jest doskonałym obserwatorem, nie tylko w odniesieniu do realizowanych zadań, ale również w kontekście osób, z którymi współpracuje. Zdolność wyodrębniania wartościowych cech członków zespołu i dostosowanie ich do określonych zadań zdecydowanie zwiększa efektywność działań:

„Każdy jest w czymś dobry. Natomiast kierownicy muszą umieć tworzyć i podtrzymywać klimat, w którym talenty ludzi są maksymalnie wykorzystywane dla dobra organizacji i ich samych.”2

Portfolio menedżera idealnego

kobieta lider
Źródło: Pixabay.com

O pracy menedżera można marzyć, ale żeby rzeczywiście efektywnie dążyć do realizacji, trzeba mieć cel, bowiem jak mawia Brian Tracy, specjalista z dziedziny rozwoju osobistego – „Jeśli nie ustalasz celów dla siebie, jesteś skazany na pracowanie przy osiąganiu celów kogoś innego”.

Wiadomo, że są osoby, które nie zostały stworzone do roli szeregowego pracownika. Wpływa na to indywidualnych zestaw cech oraz specyficzne zdolności, m.in.:

  • planowania i przewidywania – nakreślanie konkretnych celów zespołu oraz sposobów ich realizacji i przewidywanie ich efektywności w przyszłości,
  • organizacji – zarówno własnej pracy, jak i wyznaczanie zasad oraz zadań dla zespołu,
  • autoprezentacji – świadomość rangi stanowiska jest bardzo ważna, menadżer firmy powinien swoją rolę stawiać jako wzór do naśladowania, w żadnym wypadku wykorzystywać jako narzędzie nadużyć,
  • kontrolowania – praca menedżera opiera się na obserwacji działań pracowników i weryfikacji postępów.

Wzorowy menedżer to osoba potrafiąca rozwiązywać problemy, umiejąca podejmować decyzje w skrajnie różnych sytuacjach, generująca kreatywne oraz wartościowe pomysły i wdrażająca je w życie. Więcej informacji związanych z zawodem menedżera znajdziemy na http://www.m-finanse.pl/czym-zajmuje-sie-menedzer.

 

1.Piotr Wachowiak, Kierowanie zespołem projektowym, str. 28. Difin, Warszawa 2004, ISBN: 978-83-7251-471-4.

2.Michael Ward, 50 najważniejszych problemów zarządzania, str. 121. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1997, ISBN: 83-85441-69-7.

1 thought on “Od zera do menegera – o tym, jak zostać menedżerem w firmie”

  1. Myślę, że meneger to zawód dla bardzo małej grupy osób – najlepiej ludzi posiadających specyficzne cechy charakteru. Najistotniejsze są bardzo wysokie umiejętności komunikacyjne i umiejętność szybkiego uczenia się. Strategia myślenie jest także bardzo ważna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.