Artykuł partnera.
Aby faktury mogły zostać poprawnie ujęte w systemach księgowych, muszą spełniać określone wymogi formalne. Przeszkodą mogą być błędy, które najczęściej pojawiają się w adresie lub numerze NIP kupującego. Zdarza się również, że nieprawidłowo podana została kwota należności ogółem albo stawka obowiązującego podatku VAT. Choć pojawiające się błędy mogą wywołać nie lada frustracje, istnieją sposoby na ich skorygowanie. Niezbędny w tym celu jest odpowiedni dokument korygujący.
Nota a faktura korygująca
Wystąpienie błędów na fakturze VAT uniemożliwia poprawne zaksięgowanie dokumentu w systemie. Po ich identyfikacji można jednak przygotować odpowiedni dokument korygujący. Zdecydowanie mniej skomplikowaną formą jest wystawienie noty korygującej przez nabywcę. Jest to jednak możliwe jedynie w przypadku drobnych pomyłek, takich jak numer NIP czy błędny adres. Z kolei przy większych nieprawidłowościach, dotyczących kwoty należności ogółem, niepoprawnego wskazania nabywcy, czy zmniejszenia lub zwiększenia podstawy opodatkowania niezbędne jest wystawienie faktury korygującej przed sprzedawcę. Dokumenty powinny zawierać szczegółowe informacje, jakie dane są poprawiane.
Jak wystawić fakturę korygującą?
Sytuacje, w których sprzedawca ma obowiązek wystawić fakturę korygującą, określone są w art. 106j ust. 1 ustawy o VAT. Dokument jest wymagany w momencie, gdy wskazana kwota podatku lub podstawa opodatkowania uległa zmianie, dokonano zwrotu towarów i opakowań sprzedawcy oraz części lub całości zapłaty nabywcy, albo pojawiły się inne pomyłki, na przykład w nazwie podatnika. Faktura korygująca powinna zawierać numer oraz datę wystawienia, dane nabywcy oraz sprzedającego (imiona i nazwiska lub nazwy firm, adresy oraz numery NIP), nazwę lub rodzaj towaru, lub usług objętych korektą, korektę kwoty podatku należnego albo podstawy opodatkowania. Może się na niej znaleźć również powód wprowadzanych zmian. Do końca 2020 roku wymagane było potwierdzenie odbioru faktury korygującej w formie wiadomości e-mail, pisemnym potwierdzeniu otrzymania korekty albo przesłanie podpisanego dokumentu. Dzięki pakietowemu Slim VAT, obowiązującemu od 2021 roku, niezbędne jest jedynie posiadanie dokumentacji, potwierdzającej ustalenie między stronami warunków wystawienia korekty, którymi mogą być aneksy do umów, dowody zapłaty albo korespondencja handlowa.
Pojawianie się błędów w fakturach jest frustrujące i wymaga poświęcenia czasu, który można byłoby poświęcić na istotniejsze sprawy dla przedsiębiorstwa. Warto więc takie kwestie powierzyć specjalistom. Biuro rachunkowe Anavo oferuje profesjonalne wsparcie przy finansach Twojego przedsiębiorstwa. Pomoże nie tylko przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, ewidencji na potrzeby VAT, czy przygotowywaniu sprawozdań, ale i rozliczaniu wynagrodzeń pracowników, czy prowadzeniu ich akt osobowych. Specjaliści w razie potrzeby skontaktują się z ZUS-em albo Urzędem Skarbowym oraz zagwarantują wsparcie podczas kontroli. Dzięki współpracy nie będziesz musiał tracić czasu na żmudne rozliczenia podatkowe, czy wystawianie faktur. Zaufaj profesjonalistom z biura rachunkowego Anavo!