Biznes

Franczyza – najczęściej zadawane pytania

Franczyza jest obecnie jedną z najpopularniejszych form działalności gospodarczej. Zdobywa zainteresowanie dużej liczby osób zastanawiających się nad otwarciem własnej firmy. Jak każda forma prowadzenia biznesu wiąże się jednak z pewnymi wyzwaniami i zobowiązaniami, wokół których rodzą się pytania i wątpliwości. Przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące franczyzy.

Czy mogę otworzyć własny punkt z małym budżetem?

Tak, rynek franczyzy jest na tyle bogaty, że można znaleźć również oferty idealne dla osób z dość ograniczonym budżetem na start. Rozpiętość budżetowa propozycji poszczególnych sieci jest bardzo duża – możesz znaleźć franczyzę, w której wymagane jest kilka tysięcy do rozpoczęcia działalności, jak też nawet kilka milionów złotych. Małe franczyzy z niskim wkładem własnym nie muszą być mniej atrakcyjne pod względem rozwoju zawodowego, a także możliwości zarobku zarówno dla franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. Kluczem do sukcesu jest odpowiedni biznesplan, strategia, a także zaangażowanie obydwu stron, nie zaś wysokość zainwestowanych kwot.

Czy muszę mieć doświadczenie w branży lub prowadzeniu własnej działalności?

Niektóre sieci wymagają od franczyzobiorców określonego doświadczenia, jednak duża część ofert dostępna jest również dla osób dopiero rozpoczynających własną działalność. Szczegółów na ten temat należy szukać w szczegółach konkretnych propozycji. Jak podkreśla duża część franczyzodawców, doświadczenie biznesowe lub w danej branży nie jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Wiedzę merytoryczną zawsze można uzupełnić np. w czasie szkoleń. Ważniejsze podczas rekrutacji są cechy osobowościowe kandydata na franczyzobiorcę, a także jego zaangażowanie. Należy być przygotowanym na to, że trzeba wykazać się zmysłem biznesowym oraz być gotowym na poświęcenie dużej ilości czasu i uwagi swojej franczyzie – szczególnie w początkowym okresie jej działania. Konieczna jest również otwartość na naukę oraz słuchanie, wdrażanie pomysłów i porad od franczyzodawcy, a także bardziej doświadczonych franczyzobiorców. Ponadto duże znaczenie może mieć gotowość do zmian i reagowania na bieżąco na wszelkie nieprzewidziane wydarzenia. Pomóc w tym może także zdolność do rekrutowania do swojej placówki odpowiednich ludzi. Umiejętności te mogą okazać się w praktyce znacznie cenniejsze niż nawet lata pracy w danej branży, lecz pod własnym, niefranczyzowym szyldem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.