Trzy kobiety rozmawiają ze sobą w biurze
Biznes

Jak wartości w firmie docierają do klienta?

Świadomość i umiejętność komunikowania wartości w firmie jest obecnie jednym z najważniejszych czynników pozwalających utrzymać konkurencyjność – zdobywanie klienta niską ceną, a pracownika wysoką wypłatą, to strategia, która przestaje być skuteczna. Specjaliści od wizerunku odświeżają na stronach internetowych zaniedbane zakładki “misja i wizja”, a kampanie marketingowe mocniej naciskają nie na to “co możesz u nas kupić”, ale na to “kim jesteśmy i w jaki sposób sprzedajemy”.

 Jak wartości w firmie docierają do klienta? 

Samo zapisanie i udostępnienie górnolotnych haseł w sekcji “O nas” to zdecydowanie za mało – klient musi intuicyjnie odnaleźć odbicie deklarowanych wartości w produktach i usługach, które od firmy kupuje. Jeśli odbiorcą docelowym jest osoba dbająca o środowisko, to jeden rzut oka na opakowanie i skład pozwala jej szybko ocenić, czy leżący na półce produkt jest ekologiczny. 

Troska o planetę musi więc przebijać się nie tylko w marketingowych frazesach, ale także w samym towarze i usłudze. Jeśli klient zauważy, że wartości nie mają pokrycia w rzeczywistości, to poczuje się oszukany i trudno będzie u niego odbudować zaufanie do marki. 

Podkreślanie wartości w firmie może odbywać się nie tylko za pomocą przebijających się haseł na banerach reklamowych – równie ważne są drobne detale, które powinny być obecne w różnych momentach interakcji z marką: 

– jeśli wartością jest bezpieczeństwo, to w trakcie dokonywania płatności klient powinien zobaczyć informację o certyfikatach potwierdzających rzetelny audyt systemu transakcyjnego 

– jeśli wartością jest transparentność, to w momencie akceptowania regulaminu można przedstawić klientowi krótkie podsumowanie rzeczy, na które się zgadza – jeśli wartością jest otwartość, to trzeba pokazać użytkownikowi, że faktycznie zostaje wysłuchany, oferując mu wiele opcji kontaktu i różne kanały do przesyłania feedbacku 

Przykłady można długo mnożyć, ale częstym problemem jest niestety zapominanie o wartościach. Po wstępnym ich zdefiniowaniu w formie wizji i misji nie są one kultywowane w codziennych działaniach. Dobrym sposobem na pamiętanie o nich jest przygotowanie krótkiej checklisty, która pozwoli sprawdzić, co zostało pominięte. 

Aktualizowanie wartości w firmie 

Kolejny często popełniany błąd to kurczowe trzymanie się założeń, które przestały odpowiadać bieżącym wyzwaniom. Tempo zmian w obecnym świecie sprawia, że trzeba szybko adaptować się do sytuacji, dlatego od czasu do czasu powinno się przeprowadzić audyt wartości w firmie. 

Pewne przekonania komunikowane przez markę mogą po czasie z różnych względów odejść na boczny tor, dlatego należy poddać je ponownej ocenie. Trzeba jednak pamiętać, że aktualizacja wartości powinna być raczej ich korektą, niż całkowitym przewrotem. Zbyt gwałtowne zmiany mogą sprawić, że budowany od lat obraz brandu straci swoją spójność, a klienci staną się nieufni i zaczną kwestionować autentyczność prowadzonych działań. Audyt wartości w firmie powinien obejmować nie tylko komunikację obecną w produktach i usługach (która poprawia doświadczenia klientów), ale też kwestie dotyczące samej organizacji (aby wpłynąć pozytywnie na morale pracowników).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.