Artykuł sponsorowany.
Jeszcze kilka lat temu zdecydowana większość pracujących osób zatrudniana była w ramach umowy o pracę. Dziś, wraz z poprawą sytuacji na rynku, coraz większym zainteresowaniem cieszą się inne formy zatrudnienia. Mowa tutaj przede wszystkim o B2B oraz umowie zlecenie. Każda z nich posiada zarówno atuty, jak i mankamenty, o których warto wiedzieć, rozpoczynając pracę na nowym stanowisku. Jeśli właśnie zastanawiasz się, którą z nich wybrać, dalsza lektura z pewnością pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości w tym zakresie.
Czym jest umowa B2B?
Skrót B2B pochodzi od angielskich słów business to business i oznacza dosłownie współpracę, nawiązywaną pomiędzy dwiema firmami. Taka umowa będzie więc zawierana pomiędzy podmiotami, które prowadzą działalność gospodarczą. Jednym z kluczowych elementów w tym przypadku będzie ustalenie wynagrodzenia. Więcej o tym zagadnieniu przeczytasz w artykule Umowa B2B wynagrodzenie – jak je dopasować, by uniknąć problemów?, którego auto kompleksowo omówił wspomnianą tematykę.
Warto podkreślić jednocześnie, że w przypadku umowy B2B, pracownik nie jest ściśle związany z pracodawcą i nie ma prawa do przywilejów, wynikających z Kodeksu Pracy. Jako osoba samozatrudniona, musi on również opłacać samodzielnie obligatoryjne składki i podatki.
Dla kogo umowa B2B będzie najkorzystniejsza?
Mogłoby się wydawać, że umowa B2B nie jest korzystnym rozwiązaniem. W rzeczywistości jednak to właśnie na nią stawiają osoby, ceniące sobie elastyczność zatrudnienia, zdecydowanie wyższe zarobki oraz możliwość w pełni samodzielnego zarządzania własnym czasem. Wśród innych atutów samozatrudnienia wymienia się również możliwość:
- korzystania z różnych form opodatkowania, jak chociażby ryczałt czy podatek liniowy,
- świadczenia usług dla wielu firm, co może znacząco wpłynąć na uzyskane dochody,
- pełnej niezależności w podejmowaniu decyzji, związanych ze współpracą z konkretnymi klientami czy udziałem w określonych projektach.
Z takiej formy zatrudnienia korzystają na ogół freelancerzy, doradcy, pracujący w różnych branżach, specjaliści od marketingu czy też osoby, zajmujące się zawodowo branżą IT.
Co warto wiedzieć o umowie o pracę?
Umowa o pracę to jedna z najkorzystniejszych form zatrudnienia. Dokument ten szczegółowo reguluje stosunki między pracodawcą a pracownikiem, określając tym samym ich prawa i obowiązki. Nic dziwnego, że jego sporządzenie często powierzane jest profesjonalistom. Usługi w tym zakresie świadczy np. mecenas Bogna Szyczewska, działająca pod adresem ul. Szuwary 3A/24, 80-764 Gdańsk, tel: 601 611 494.
Korzystając z nich, można liczyć na profesjonalne wsparcie w przygotowywaniu umowy o pracę tak, by chroniła ona prawa obu stron, które ją podpiszą. Warto podkreślić jednocześnie, że to właśnie umowa o pracę gwarantuje stabilność zatrudnienia, podlegając jednocześnie Kodeksowi Pracy. To z kolei przynosi szereg istotnych korzyści, w postaci, chociażby płatnego urlopu wypoczynkowego czy limitu czasu, który przeznaczony jest na realizację obowiązków zawodowych.
Na jakich zasadach opiera się umowa zlecenie?
Alternatywnym rozwiązaniem będzie z kolei umowa zlecenie. Podpisując taki dokument, zleceniobiorca zobowiązuje się do osobistego dokonania ściśle określonej czynności prawnej na rzecz zleceniodawcy. Taka umowa może być zawarta zarówno na czas określony, jak i nieokreślony. Wśród największych mankamentów tego rozwiązania wymienia się m.in. brak stabilności zatrudnienia. Zleceniodawca może bowiem zakończyć współpracę w dowolnym momencie, również w trakcie choroby pracownika. Ten z kolei nie podlega również świadczeniom socjalnym jak płatny urlop wypoczynkowy czy wynagrodzenie za czas nieobecności w pracy. Umowa zlecenie posiada jednak atuty, o których warto wiedzieć. To przede wszystkim:
- proste procedury, związane z jej zawarciem,
- znacznie większa elastyczność w doborze godzin pracy,
- łatwiejsze rozliczenia podatkowe,
- możliwość dodatkowego zarobku, bez konieczności zatrudnienia na etacie.
Jakie koszty generuje zatrudnienie pracownika?
Rodzaj podpisanej umowy w znacznej mierze rzutuje na koszty, ponoszone przez pracodawcę. Mowa tutaj nie tylko o konieczności wypłaty wynagrodzenia, ale również o różnorodnych świadczeniach, opłacanych na rzecz pracownika. I tak najbardziej wymagającą pod względem finansowym będzie z pewnością umowa o pracę. Jej koszty obejmują bowiem składki ZUS, na liście których znajduje się m.in.:
- ubezpieczenie rentowe,
- ubezpieczenie emerytalne,
- ubezpieczenie wypadkowe,
- Fundusz Pracy.
Umowa zlecenie wiąże się również z koniecznością opłacania obowiązkowych składek ZUS, choć jest ona zdecydowanie tańszą formą zatrudnienia. Najbardziej ekonomicznym dla pracodawcy rozwiązaniem będzie z kolei współpraca B2B, w przypadku której to po stronie wykonawcy leży obowiązek opłacenia składek i odprowadzenia podatku.