W biznesowym świecie trzeba być przygotowanym na wszystko. Okazja do nawiązania nowych kontaktów czai się tuż za rogiem, dlatego warto mieć w rękawie przysłowiowego asa. Konkretniej? Zamiast asa – wizytówkę. I wcale nie w rękawie, tylko w portfelu lub wizytowniku. Jak ją przygotować, by wyglądała w pełni profesjonalnie?
Daj się poznać
Nie ma znaczenia, czy stawiasz pierwsze kroki na biznesowym gruncie, czy od lat kreujesz swoją markę. Każdego dnia masz okazję, by wywrzeć na kimś bardzo dobre wrażenie. Ponoć wystarczy kilka sekund, by kogoś ocenić. Wykorzystaj je mądrze! Daj się poznać potencjalnym partnerom, wręczając im firmową wizytówkę.
Ten niewielkich rozmiarów kartonik jest kluczem do biznesowych relacji. Poświęć dłuższą chwilę na projekt swojej wizytówki, by dopracować go w każdym calu. Dzięki poniższym wskazówkom nie umknie Ci żaden detal.
Najważniejsze elementy wizytówki
Niewielki format wizytówki oznacza, że musisz dokładnie przemyśleć jej treść. To bardzo ważne, by nie przesadzić z nadmiarem tekstu i graficznych dodatków, chyba że wymaga tego branża, w której się specjalizujesz. Kluczowe elementy wizytówki to:
- nazwa firmy,
- imię i nazwisko,
- logo,
- dane adresowe,
- dane kontaktowe (w tym także nazwa strony internetowej).
Opcjonalnie można dodać także pełnioną funkcję lub zajmowane stanowisko, umieścić nazwę profilu w mediach społecznościowych, a także dodać NIP firmy, biznesowe motto lub slogan. Wskazówka: możesz pominąć w treści przedrostek http://. Bezpośrednie przekierowanie na stronę www możliwe jest po umieszczeniu na wizytówce kodu QR.
Rozmieszczenie danych
Większość przedsiębiorców decyduje się na nadruk dwustronny, co daje więcej możliwości pod względem rozmieszczenia treści. Wówczas na przedniej stronie zwykle znajdują się najważniejsze dane kontaktowe i adresowe, natomiast tył wizytówki zdobią nazwa firmy oraz logo (najczęściej wyśrodkowane).
Na etapie projektu niezwykle pomocny jest szablon, który należy tylko uzupełnić niezbędnymi informacjami. Na stronie uwolnijkolory.pl znajdziesz dziesiątki propozycji, które możesz edytować, dopasowując styl i treść do charakteru swojej firmy. Wybierz jeden z szablonów i stwórz unikalną wizytówkę, która będzie godnie reprezentować Twoją markę.
Jak powinna wyglądać profesjonalna wizytówka?
Niewątpliwie bardzo zależy Ci na tym, aby zyskać uwagę odbiorców w biznesowych transakcjach. Zacznij od dobrze zaprojektowanej wizytówki, która na starcie zapewni Ci przewagę konkurencyjną. Projekt karty biznesowej powinien być:
- spójny – zarówno kolorystycznie, jak i pod względem czcionki. Jeśli decydujesz się na dwustronny nadruk, zachowaj spójność barw (chyba że pracujesz w branży artystycznej – wówczas możesz pozwolić sobie na zabiegi, które odbiegają od klasycznych rozwiązań),
- czytelny – ważny jest nie tylko krój czcionki, ale i jej wielkość. Zadbaj o to, by najważniejsze informacje na wizytówce były wyraźnie. Nie stosuj zbyt ozdobnych czcionek,
- atrakcyjny – przyjemna dla oka i zgodna z założeniami firmy koncepcja wizualna sprawi, że odbiorcy szybciej skojarzą wizytówkę z Twoją marką i łatwiej ją zapamiętają,
- dopasowany do branży – zupełnie inaczej wyglądają wizytówki lekarza i mechanika. Zadbaj o subtelny akcent, który wizualnie naprowadzi odbiorcę na obszar Twojej działalności.
Na co zwrócić uwagę podczas projektowania wizytówki?
Pierwszą kwestią, którą trzeba rozważyć jeszcze przed rozpoczęciem projektu, jest rozmiar. W Polsce najczęściej stosuje się wizytówki o wielkości 90 mm × 50 mm i 85 mm × 55 mm – w takich też formatach dostępne są na stronie marki Uwolnij Kolory.
Warto zwrócić także uwagę na orientację kartonika. Wizytówki poziome są, rzecz jasna, najbardziej popularne, ale jeśli chcesz się wyróżnić, postaw na projekt w orientacji pionowej. Ciekawą opcją są uszlachetnienia, które nadają wizytówce konkretnego wyglądu. Możesz pokryć ją warstwą błyszczącego lub matowego laminatu, co nada doskonały efekt i dodatkowo wzmocni i usztywni nieco papier. Dzięki temu Twoje wizytówki będą trwalsze i zrobią jeszcze lepsze wrażenie na odbiorcach.