Pozyskiwanie inwestorów do firmy
Biznes

Jak pozyskać inwestora do firmy?

Wybór inwestora dla firmy to w pierwszej kolejności pozyskanie nowego kapitału, jednak warto przy tym pamiętać o innych wartościach, jakie mogą oni wnieść do firmy. Wymienić można chociażby ich doświadczenie, relacje czy inne unikatowe kompetencje. Te cechy powodują, iż można podzielić inwestorów na kilka grup w zależności od tego co oferują przedsiębiorcom. W praktyce oznacza to, iż mamy do czynienia z inwestorami finansowymi, którzy udzielają wsparcia pieniężnego bez ingerencji w projekt, oraz strategicznymi chcącymi aktywnie uczestniczyć w życiu organizacji. W związku z powyższym faktem, warto pamiętać o tym, aby dobrze przemyśleć swoje potrzeby i cele, nie zapominając o odpowiednim przygotowaniu się do rozmowy z potencjalnym inwestorem.

Gdzie szukać inwestora?

Odpowiedź na to pytanie jest dość złożona. Trzeba pogodzić tutaj m.in. oczekiwania właściciela co do pomiotu, z którym ma rozpocząć współpracę, specyfikę branży w jakiej działa przedsiębiorstwo, analizę sektora, kwestie poufności oraz to, a jaki sposób na wpuszczenie nowego podmiotu zareagują pracownicy oraz kluczowi kontrahenci. Najogólniej mówiąc, inwestora można szukać wszędzie, ale niekoniecznie jest to dobre rozwiązanie. W praktyce znacznie lepiej sprawdza się bardziej precyzyjne identyfikowanie podmiotów, które mogą być zainteresowane wejściem do przedsiębiorstwa. Przykładowo, o pomoc można poprosić członka rodziny, jeżeli tylko posiada odpowiedniego fundusze oraz jest gotowy wesprzeć twoją inwestycję. Jednakże, środki, które najprawdopodobniej otrzymasz, będą niewielkie w porównaniu z osobami bądź instytucjami zajmującymi się tym na co dzień. W przypadku chęci otrzymania większego kapitału i wsparcia doświadczonego zespołu w rozwój firmy, warto skontaktować się z profesjonalnymi inwestorami lub podmiotami „z branży” – nawet konkurencyjnymi, dla których objęcie udziałów w Twojej firmie będzie szansą na osiągnięcie określonych efektów synergii. 

Więcej informacji pod adresem URL: https://cmt-advisory.pl/co-robimy/doradztwo-transakcyjne/pozyskanie-inwestora/

Proces pozyskiwania inwestora

Przygotowanie dokumentacji

Przed rozpoczęciem poszukiwań inwestora, warto przygotować odpowiednią dokumentację, która pozwoli przedstawić twoją firmę i pomysł w atrakcyjny sposób. Warto pomyśleć m.in. o przygotowaniu:

  • biznesplanu, który opisuje cel, misję i strategię twojej firmy, a także prognozy finansowe;
  • krótkiej prezentacji inwestycyjnej (teaser) praz dłuższej prezentacji inwestycyjnej (memorandum informacyjne ), które przedstawia twoją firmę w najlepszym możliwym świetle;
  • listu intencyjnego, który zawiera podstawowe informacje o twoim projekcie oraz oczekiwania wobec inwestora.

Bardziej zaawansowanym procesem, którym warto poprzedzić właściwą sprzedaż udziałów lub całej firmy, będzie tzw. vendor due diligence, czyli analiza wszelkich ryzyk oraz obszarów w firmie, którym warto przyjrzeć się jeszcze przed rozpoczęciem rozmów z inwestorami. 

Szeroka i wąska lista inwestorów

W wielu przypadkach sprawdza się reguła, aby poszukiwania inwestora zaczynać szeroko i stopniowo wybierać te podmioty, które będą najlepiej dopasowane do oczekiwań właścicieli oraz potrzeb przedsiębiorstwa. Pierwsze materiały dotyczące firmy będącej przedmiotem transakcji mogą nawet pozostać anonimowe. Jeśli pojawi się zainteresowanie, memorandum informacyjne powinno trafić do nieco mniejszej liczby podmiotów, które wykażą realne zainteresowanie inwestycją np. poprzez podpisanie stosownej umowy NDA. Jeśli umów NDA pojawi się dużo warto już na tym etapie rozpocząć selekcję i dobrze przemyśleć, które podmioty zaprosić do dalszej fazy procesu, związanej np. z badaniem due diligence. W tym celu konieczne będą już spotkania i rozmowy, a także analiza otrzymanych ofert niewiążących. 

Czy należy szukać wsparcia u specjalistów?

Poszukiwanie inwestora to skomplikowany proces, który wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. W gruncie rzeczy nie chodzi jedynie o ustalenie ceny, która zadowoli sprzedającego i nabywcę. Szczegóły tkwią w treściach umów transakcyjnych oraz wyborze wzajemnych zobowiązań. W tego typu niuansach doskonale odnajdują się doradcy M&A, który mają za sobą wiele przeprowadzonych procesów. Ich głównym zadaniem przez cały czas trwania procesu pozostaje, aby reprezentowany przez nich klient osiągnął maksimum realnych korzyści wynikających z udziału w transakcji. Nie należy przy tym zapominać, że tego typu doradcy pojawiają się z reguły po obu stronach transakcji.

Odrębną korzyścią z zaangażowania doradcy M&A jest fakt, że istotnie odciąża on właścicieli firmy od udziału w procesie. Kluczowe osoby w firmie mają zatem czas, aby nieprzerwanie zajmować się bieżącym działaniem przedsiębiorstwa i pracować na jego lepszy wynik, który wpłynie na ostateczną wycenę.

Źródło:

ifirma.pl/blog/poradnik-przedsiebiorcy/jak-znalezc-inwestora-dla-startupu-praktyczny-poradnik.html

camina.pl/strategia-i-rozwoj/jak-znalezc-inwestora

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.