Elektryczne wózki widłowe to odpowiedź na obecną sytuację na rynku logistyki wewnętrznej. Nowoczesne magazynowanie odbywa się w obiektach zamkniętych, które ze względu na ten fakt wymagają urządzeń niskoemisyjnych. W centrach logistycznych i magazynach pracują dziś niemal włącznie wózki widłowe z napędem elektrycznym. Stojąc przed inwestycją należy dokładnie zweryfikować własne potrzeby oraz poznać bogatą ofertę dostawców maszyn do obsługi ciężkich ładunków.
Elektryczne wózki widłowe sprawdzają się w magazynach
Dzień po dniu zespołowa praca ludzi i maszyn umożliwia skuteczny załadunek i rozładunek towarów, ich przemieszczanie oraz składowanie w magazynach, hurtowaniach i w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Obecnie trudno sobie nawet wyobrazić, by te czynności mogły być wykonywane ręcznie – wózki widłowe stały się niezbędnym narzędziem magazynowym. Wybór odpowiedniego pojazdu powinien być podyktowany indywidualnymi wymaganiami przedsiębiorcy oraz zakresem obowiązków, które będzie wypełniał dany wózek widłowy. Kiedyś prym wiodły wózki widłowe spalinowe, teraz – z uwagi na coraz większą świadomość ekologiczną społeczeństwa – wózki widłowe elektryczne. Wśród wózków widłowych z napędem elektrycznym wyróżniamy m.in.:
- wózki paletowe prowadzone, również te z masztem,
- wózki widłowe czołowe,
- wózki wysokiego składowania.
Do czego służą elektryczne wózki wysokiego składowania?
Elektryczne wózki widłowe wysokiego składowania są obecne tam, gdzie kończą się możliwości ludzkich mięśni, a powierzchnia obiektu logistycznego jest zmaksymalizowana dzięki zastosowaniu regałów przeznaczonych do wysokiego składowania towarów oraz redukcji szerokości korytarza roboczego, nawet do 2 800 mm. To najwyższej jakości urządzenia, przystosowane do pracy z ładunkiem o wadze do 2 000 kg na wysokości przekraczającej 13 000 mm, a liderzy w swojej klasie – np. Reach Truck firmy Crown z serii ESR1000 – oferują brak spadków udźwigu do poziomu 8 000 mm. Elektryczne wózki widłowe wysokiego składowania mogą też bezpiecznie przewozić produkty w obrębie hali magazynowej, nawet na znaczne odległości, zapewniając także ergonomiczne miejsce pracy dla operatora.
Rodzaje elektrycznych wózków paletowych
Występują następujące typy wózków paletowych ręcznych, z napędem elektrycznym (inaczej: akumulatorowym):
Wózek paletowy prowadzony typu piesek
- przeznaczony głównie do przemieszczania ładunków spaletyzowanych, na mniejszych odległościach,
- używany w hipermarketach do rozmieszczania towarów na hali sprzedaży oraz w ciasnych korytarzach roboczych magazynu,
- dzięki napędowi elektrycznemu operator nie męczy się jak podczas ręcznego manewrowania, co zapewnia lepszą wydajność pracy.
Wózek paletowy z platformą
- używany do transportu produktów również na większych odległościach, bo dzięki podestowi operator może także przemieszczać się wraz z ładunkiem,
- możliwość obsługi procesu załadunku i rozładunku w doku,
- niewielki promień skrętu pomaga w pracy w wąskich alejkach między regałami.
Wózek paletowy typu stacker z masztem
- daje większe możliwości operacji z ładunkiem, nie tylko transportuje, ale też unosi palety z towarem,
- w wielu wypadkach ta układarka elektryczna jest wybierana jako pierwszy wózek widłowy, wspierający w firmie takie działania jak transport, przeładunek oraz składowanie produktów do 2 000kg, na wysokość ponad 5 000 mm.
Jaką baterię wybrać do elektrycznego wózka widłowego?
Istnieją dwa podstawowe rodzaje baterii stosowanych w elektrycznych wózkach widłowych:
- akumulatory kwasowo-ołowiowe,
- akumulatory litowo-jonowe.
Jeszcze do niedawna najbardziej rozpowszechnione były akumulatory kwasowo-ołowiowe. Ich główną zaletą była przystępna cena. Wadami tych rozwiązań były w szczególności konieczność długiego ładowania (do 8h, następnie kolejne 8h czasu na wychłodzenie), wydzielenia specjalnej strefy ładowania – akumulatorowni.
Najnowszą technologią akumulatorową jest stosowanie baterii litowo-jonowych. Ich minusem jest koszt – są nawet kilkakrotnie droższe od poprzednich typów. W zamian zyskujemy krótszy czas ładowania, możliwość doładowania podczas przerwy operatora (taki system wpływa wręcz pozytywnie na żywotność baterii) oraz perspektywę podłączenia do najbliżej zlokalizowanego gniazdka elektrycznego. Te zalety sprawiają, że nie ma konieczności posiadania drugiego akumulatora w zapasie, podczas gdy pierwszy się ładuje.
Wybór baterii do wózka widłowego elektrycznego powinno się wybrać analizując plusy i minusy każdego z rozwiązań oraz biorąc pod uwagę czas pracy tej maszyny. W przypadku kiedy zależy nam na pracy ciągłej, warto zastanowić się nad inwestycją w akumulatory litowo-jonowe. Natomiast wtedy, gdy wózek jest używany do 8h na dobę oraz gdy mamy miejsce, w którym możemy wydzielić strefę ładowania, wystarczającą opcją może okazać się nabycie akumulatora kwasowego.
Materiał zewnętrzny.